Peter Kemper, vertegenwoordiger akkerbouw GroeNoord Oude Pekela

Peter Kemper en zijn vriendin Marieke hebben samen vier Border Collies. Bijna elk weekend gaan ze met de honden naar agility-wedstrijden (behendigheid), waarbij je met je hond zo snel mogelijk een parcours moet afleggen. “Bijna alles draait om de honden. We hebben ervoor gekozen om heel vrij te wonen en hebben een grote tuin waar we met ze kunnen trainen”. Peter en Marieke wonen in het Groningse Meeden.

“Wat ook fijn is, zodra ik wegrij van huis zit ik in mijn werkgebied”. Peter is sinds een jaar vertegenwoordiger akkerbouw bij GroeNoord Oude Pekela. Wijzend op de kaart van Groningen vertelt hij: “Ik ben opgegroeid in Nieuwolda, in Oldambt. Hoewel ik uit een gezin kom zonder boerenachtergrond, speelde mijn jeugd zich af op de boerderij. Mijn beste vriend woonde twee huizen verder, hij was zoon van een akkerbouwer. Ik was daar kind aan huis; met vriendjes op traptrekkers door het veld en later met kleinere tractoren als het stro er af was. Toen we nog wat groter waren hielpen we, als de trekkers naar het land werden gebracht, met ploegen, kopeggen en kieperrijden”.

Meneer-de-verkoper

Toch zag Peter voor zichzelf geen toekomst in de landbouw. “Mijn ouders hadden geen boerderij, dus ik beredeneerde dat dat er voor mij niet in zat. Bovendien vond ik auto’s altijd erg mooi. Na de middelbare school heb ik de opleiding Verkoopleider Personenauto’s gedaan aan het Alfa-college”. Zijn eerste baan was bij Peugeot in Winschoten. “Dat was hartstikke leuk natuurlijk, want je bent jong en hebt het al goed voor elkaar: je rijdt altijd in nieuwe demo-auto’s, je krijgt een salaris en je loopt in pak. Omdat ik eigenlijk een Volkswagen-man ben, ging ik - toen de kans zich voordeed - voor Volkswagen werken. Dat was een fijne tijd. In Winschoten kent iedereen elkaar en ben je niet ‘meneer-de-verkoper’. Op de zaak was je één van het team en deden we het samen”.

‘Niet meer op mijn plek in de autobranche’

Niet op mijn plek

Peter omschrijft zichzelf als iemand die persoonlijk contact met mensen waardeert en graag investeert in een lange termijn relatie. “Zowel met klanten als met collega’s en mijn werkgever. Toen het bedrijf werd overgenomen en mijn werkplek Groningen werd, veranderde er veel. In Groningen merkte ik op een gegeven moment dat het werk me steeds meer tegen ging staan. Ik was niet meer op mijn plek in de autobranche. Maar om daadwerkelijk de stap te maken naar wat anders, dat vond ik heel moeilijk. Ik moest uit mijn comfortzone stappen en bovendien was het coronatijd. Tot ik zag dat GroeNoord een vertegenwoordiger akkerbouw zocht, toen ben ik toch bij verschillende mensen gaan polsen. Uiteindelijk was mijn eerste officiële gesprek met Jos Popken”. Peter begint weer te lachen als hij eraan terugdenkt: “Het was direct een heel leuk en open gesprek en ik voelde: dit is wat ik zoek”.

Er volgde nog een aantal gesprekken voordat Peter als vertegenwoordiger akkerbouw bij GroeNoord begon. Een belangrijke was met Bernoud Draijer, voor wiens functie de vacature was opengesteld, omdat hij zich na tien jaar GroeNoord volledig ging richten op zijn eigen akkerbouwbedrijf. “Het klikte met Bernoud, we hadden een goed gesprek. Over dat het écht een andere tijd is nu in vergelijking met mijn jeugd. Dat realiseer ik me ook heel goed. De veranderingen op het gebied van mechanisatie gaan snel en technologie en digitalisering spelen daarin een steeds grotere rol, bijvoorbeeld in de vorm van precisielandbouw”.

‘Ze willen weten of het goed komt’

Gepassioneerd

“De eerste weken heb ik veel trainingen gevolgd om de processen te leren kennen. Daarnaast ben ik in de praktijk bezig geweest om bekend te worden met het materiaal dat je verkoopt. GroeNoord verkoopt hele mooie merken; John Deere, Lemken, AVR. We hebben kwaliteit in huis. Dat vind ik ook belangrijk. Ik sta echt achter de producten die we verkopen en dan straal je dat ook uit”. Ondertussen ging Peter ook met Bernoud mee naar klanten. “Ik heb veel geluk gehad dat ik nog een hele tijd samen heb kunnen werken met de man van wie ik het werk overnam”, zegt Peter. “Bernoud heeft echt het vertrouwen van de klanten, dat merk ik nog dagelijks. De Groningse nuchterheid maakt dat de mensen gewoon aangeven dat ze willen weten of het goed komt. Ik heb me open en kwetsbaar opgesteld, vertelde dat ik de techniek moest leren en de klant moest leren kennen en zei ‘daar heb ik u als klant voor nodig’. Met de meesten kan ik inmiddels al heel goed door één deur”.

Veenkoloniën

Peter is op zijn plek in de akkerbouw. “Ik heb een heel mooi gebied. Zuidoost-Groningen, de Veenkoloniën. Het is een heel divers productielandschap met veel potentie. Vorig jaar is het langjarige programma Agenda voor de Veenkoloniën nog verlengd door Provincie Groningen”. Agenda voor de Veenkoloniën is een programma dat is opgezet om de landbouwsector in het gebied in Groningen en Drenthe vooruit te helpen en stimuleert innovaties in de landbouwsector. “Boeren hebben zelf vaak al ideeën en zien mogelijkheden voor de toekomst vanuit hun eigen ervaringen op het erf. Bijvoorbeeld door te experimenteren met een teeltsysteem of -techniek of het inpassen van natuurinclusieve maatregelen in de bedrijfsvoering”, legt Peter uit.

Mijn kracht

“Onlangs heb ik een gesprek met Jos Popken en Hans Kremer gehad over mijn eerste jaar bij GroeNoord. Ik heb het hier enorm naar mijn zin en hoewel het afgelopen jaar voorbij is gevlogen, heb ik veel geleerd en opgebouwd. Mogelijk gemaakt door het vertrouwen dat GroeNoord me gaf. De slogan Onze Mensen Onze Kracht spreekt me enorm aan en past perfect bij GroeNoord. Investeren in een lange termijn relatie met klanten, collega’s en werkgever, dat is mijn kracht”.