‘Wij zijn groot geworden en klein gebleven’

18 mei 2020

Jan de Winkel vindt zijn oorsprong in 1954 in Brummen toen Jan senior de zaak overnam van dorpssmid Becking. Die besloeg er sinds 1909 paarden, repareerde kachels, maakte hoepels om houten wielen en verrichtte divers ander smeedwerk. Jan de Winkel zette de smederij voort met de reparatie en verkoop van handgereedschappen en het maken van constructies. Hoewel zijn hart bij de smederij lag, startte hij ook met de verkoop van tractoren en landbouwmachines.

 

Toen zijn zoon Jan junior de zaak overnam in 1986, begon het bedrijf flink te groeien. “Hoewel we altijd constructiewerk zijn blijven doen, lag mijn interesse vooral bij de machines”, vertelt Jan de Winkel. Jan liep tijdens zijn opleiding stage in het buitenland bij verschillende bedrijven en de handel sprak hem enorm aan. “Toen ik op mijn vierentwintigste de zaak overnam ben ik gelijk de handel in gegaan”. De handel groeide en het aantal medewerkers ook. In 1995 verhuisde Jan de Winkel naar een nieuw pand aan de Eerbeekseweg in het buitengebied van Brummen.

 

Over de IJssel

De regio kleurde al snel groen-geel. “Mijn vader was altijd dealer van CASE-IH, maar toen het merk in 2000 werd overgenomen was het logisch om te overwegen wat we gingen doen. Ondertussen had John Deere wel in de gaten dat wij sterk groeiende waren. Importeur Louis Nagel zocht mij op en zo kwam het dat we in 2001 officieel John Deere-dealer werden”. John Deere liet op dat moment ook weten in de toekomst naar minder, maar grotere dealers te willen gaan. “Om die reden, én omdat ons klantengebied zich steeds verder uitbreidde ‘over de IJssel’, namen we in 2004 een mechanisatiebedrijf in Hengelo (Gelderland) over. Ik had het idee dat John Deere uiteindelijk naar één dealer per provincie toe wilde en besloot daarom in 2006 ook een mechanisatiebedrijf in Overijssel over te nemen, in Hengevelde, en later ook nog een tuin & park-bedrijf in Enschede. Daarmee dacht ik klaar te zijn voor de toekomst”. Dat bleek niet het geval te zijn.

 

Dé John Deere-dealerServicebus Jan de Winkel

“Het was 2010, we zaten op drie plekken en waren nieuw aan het bouwen in Goor, toen John Deere de strategie ‘Dealer of Tomorrow’ aankondigde”. Jan de Winkel nam in 2011 een vierde bedrijf over in Luttenberg (Overijssel) en werd daarmee dé John Deere-dealer van Gelderland en Overijssel. “Het was best een lastige tijd. We voelden de economische crisis en we hadden te maken met veel concurrentie. Dan staat je marge behoorlijk onder druk. Maar we kregen behoorlijk voet aan de grond en groeiden ook gelijk”. Volgens Jan kwam dat door de manier van werken: “Die manier van werken is je medewerkers- en klanttevredenheid vergroten en dat ook uitstralen. Daardoor konden en kunnen we onze klanten goed binden”.

 

Benaderbaar

Klantenbinding is heel belangrijk volgens Jan: “De perceptie is vaak dat als bedrijven groter worden, ze ook onpersoonlijker worden. Dat heb ik altijd willen voorkomen. Ik zeg altijd: wij zijn groot geworden en klein gebleven. Wij hebben altijd duidelijk laten zien dat we een familiebedrijf zijn. Zo organiseerden we bijvoorbeeld altijd shows met z’n allen, mijn vrouw en ik én de kinderen, tot en met de catering aan toe. Dat werd door klanten altijd heel positief ervaren en gewaardeerd”. Jan ziet daarin duidelijk overeenkomsten met GroeNoord. “GroeNoord is ook ontstaan uit familiebedrijven. Dat zie je nog steeds terug in de bedrijfscultuur, gericht op service en een vertrouwensrelatie met de klant. Ondanks de grootte van het bedrijf, is de directie nog steeds heel benaderbaar. Zowel voor medewerkers als voor klanten”.

 

Familielijn

De ontwikkelingen bij John Deere gingen door en Jan de Winkel hoort geluiden over nog minder dealers in Nederland. “Ik heb contact opgenomen met John Deere en Menko Boersma gebeld en gevraagd wat hij had gehoord. Hij bevestigde mijn verhaal. Toen hebben mijn vrouw Jeanette en ik een aantal overwegingen op een rijtje gezet. Punt 1 is dat ik geen opvolger heb in de familielijn. We hebben wel kinderen - mijn zoon is bovendien werkzaam in de zaak - maar ze hebben niet de intentie het bedrijf over te nemen. Daarnaast hebben wij het bedrijf heel goed opgebouwd, van 2 naar + 80 medewerkers. Dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat het zo goed mogelijk wordt doorgezet. Ten slotte is het gewoon zo dat als dan de trein voorbijkomt, je erop moet stappen. Ook al komt die misschien een paar jaar eerder dan je in gedachten had”.

 

BrummenBetrokken bij de regio

“Begrijp me niet verkeerd”, zegt Jan, “Ik zie deze stap als de beste keus voor de medewerkers en klanten en ik heb er heel veel zin in. Mijn rol is en blijft verkoop-gerelateerd en ik blijf zeer nauw betrokken bij de regio. Ik zal dus nog steeds veel bij de klanten komen en met vertegenwoordigers mee gaan. Dat past binnen de structuur van GroeNoord waar de directieleden heel nauw op de markt zitten en er, vanuit hun achtergrond, veel affiniteit mee hebben. De taken zijn onderling duidelijk gescheiden, ieder heeft z’n eigen specialisme en de expertises worden goed gecombineerd”.

 

Jan ziet de toekomst van het mechanisatiebedrijf veelbelovend tegemoet. “We gaan uitbreiden waar we al mee bezig waren. Meer specialismen, meer kwaliteit, dat gaat nog beter met een grote club. Daarmee kunnen we nog beter aansluiten op de behoefte van de klant aan specifieke ondersteuning. Kijk bijvoorbeeld naar het GPS-gebeuren, onderdeel van FarmSight, dat neemt zo’n vlucht. Voor oogstmachines, combines, hakselaars, tractoren, geldt hetzelfde; ook dat wordt steeds geavanceerder. Daar heb je ook steeds gespecialiseerdere kennis voor nodig. Let wel; de markt vraagt erom, om steeds meer technologie, niet de mechanisatiebedrijven of John Deere. Wij moeten zorgen dat wij het beheersen. En daar hebben we nu nog meer de vakmensen voor in huis. Gevolg is meer medewerkers- én klanttevredenheid. En met tevreden klanten kun je je bedrijf laten groeien, met ontevreden klanten niet”.

 

Met z’n allen

De reacties die Jan krijgt van klanten op de samenwerking met GroeNoord zijn voornamelijk positief. “Ik roep nog steeds hetzelfde: je kunt groot zijn en klein blijven. Het meeste blijft ook hetzelfde, we zijn alleen groter geworden. De klanten weten inmiddels dat het zo werkt. Qua werken, handelen en contactpersonen blijft alles gelijk. Jeanette werkt in de vestiging Brummen in de winkel, mijn zoon in een vergelijkbare functie in de vestiging Hengelo en ook mijn tweelingzus werkt al 30 jaar bij Jan de Winkel. We zijn nog steeds een familie en we doen het nog steeds met z’n allen. Er komt alleen te zijner tijd een andere naam op de gevel en de factuur. Ja, dat zal misschien even wennen zijn. Aan de andere kant, klanten noemen mij al gekscherend Jan GroeNoord!”, lacht Jan.

Ander nieuws

Maart 2024

19 maart 2024

John Deere introduceert nieuwe 5M-tractor

11 maart 2024

John Deere in 2023 best verkopende trekkermerk in Nederland

5 maart 2024

22 en 23 maart vieren wij de uitbreiding van GroeNoord Oldehove

Februari 2024

29 februari 2024

9RX-tractor naar een nieuwe dimensie met drie compleet nieuwe modellen

29 februari 2024

John Deere introduceert de nieuwe S7-maaidorsers

Alle nieuwsberichten