Gerrit de Graaf, algemeen directeur SVgroup, Rijssen

5 juli 2021

Twee enorme kennisbronnen bij elkaar, biedt geweldige mogelijkheden

Het is nog geen twee jaar geleden dat Schuitemaker Machines uit Rijssen en Veenhuis Machines uit Raalte besloten hun bedrijven samen te voegen en zo hun krachten te bundelen. Een grote fusie van twee organisaties die al vele jaren actief waren in de landbouwsector met machines voor agrarische bedrijven. Samen met regionale participatiemaatschappij Wadinko werd daarvoor een strategie geformuleerd en uitgerold. En met succes zo blijkt.

Gerrit de Graaf, algemeen directeur van SVgroup, moet zichzelf en de collega’s er af en toe even aan herinneren dat ze nog maar zo kortgeleden aan deze ‘tocht’ begonnen zijn. “Ik noem het een tocht, omdat we beseften dat de fusie een zoektocht ging worden om de juiste paden te lopen, gezien de historie. En niet alleen met elkaar, ook met onze dealers en klanten. Schuitemaker en Veenhuis zijn beide familiebedrijven met een rijke geschiedenis. Vorig jaar hebben we het 100-jarig bestaan van Schuitemaker meegemaakt en ook Veenhuis bestaat al meer dan 80 jaar. Ze hebben beide alle ontwikkelingen meegemaakt in de agrarische markt, zoals het opkomen van de productiviteitsslag en automatisering in de agrarische sector in de jaren ‘70/’80. Ze hebben enorme aantallen machines voor de Nederlandse markt geproduceerd. In hun rijke historie hebben ze ook belangrijke keuzes gemaakt voor de export, beide in het Oosten van het land. Op onze locatie in Rijssen zijn twee culturen samengebracht, met twee verhaallijnen, met hun eigen relaties. Die historie gebruik je natuurlijk op een positieve manier”.

PassieMonteur

“Nu, na twee jaar, hebben we al de zekerheid dat deze combinatie een hele mooie toekomst heeft”, zegt Gerrit niet zonder trots. “SVgroup is een organisatie die winstgevend is met veel mogelijkheden. We hebben het vertrouwen gekregen van dealers, klanten en personeel. Als je kijkt naar de instelling van onze medewerkers, met wat voor passie ze in dit bedrijf bezig zijn en de passie die er is voor de agrarische markt. Dat zien we terug in de groei. Natuurlijk, we weten dat we echt nog wel een aantal stappen moeten maken. Maar door het feit dat je ondertussen al het vertrouwen krijgt en groeit, zien we een mooie toekomst voor ons”. 

'Eén en één is niet twee, maar drie'

Premium-merken

De insteek om Schuitemaker en Veenhuis bij elkaar te brengen, was dat het in de basis beide premium-merken zijn die bijzonder goed bij elkaar passen, legt Gerrit uit: “Veenhuis is geëvolueerd in een bedrijf voor mestsystemen die akkerbouwers en veehouders laten profiteren van organische mest en de voedingsstoffen daarin. Schuitemaker heeft zich gespecialiseerd in met name voederwinning, voeren voor de loonwerker en moderne veehouder. Daarnaast biedt Schuitemaker voor de Nederlandse markt winteroplossingen voor de gladheidbestrijding. Door die twee enorme kennisbronnen bij elkaar te brengen met hun faciliteiten en productenlijnen, zijn er geweldige mogelijkheden waardoor één en één niet twee, maar drie is”.

FamiliebedrijvenMonteur

“We hebben een aantal keuzes moeten maken in het distributienetwerk. Er lagen vanuit beide bedrijven al veel relaties, maar in de combinatie moesten we nog even zoeken. In de zoektocht gingen we in gesprek met Jos en Menko van GroeNoord, en later ook Aart. Zij hebben ons daarin erg geholpen. Je spreekt uit waar je naar toe wil met het bedrijf, welke zaken je tegenkomt; daarin ben je dan heel transparant naar elkaar. Op een gegeven moment spreek je dan ook uit dat je strategisch voor elkaar bedoeld bent en dat je elkaar de ruimte geeft om daar te komen. Je vindt mekaar in gedeelde normen en waarden”. Gerrit doelt daarmee op het feit dat ook GroeNoord is ontstaan uit familiebedrijven en de oorspronkelijke families nog steeds werkzaam zijn in de organisatie. “Hoe je met elkaar omgaat, elkaar aanspreekt en zaken met elkaar bespreekt; daarin zie je de dynamiek van een familiebedrijf terug. Een dynamiek die steeds weer terugkomt in deze markt”.

Distributienetwerk

De herstructurering van het distributienetwerk vorig jaar leverde overeenstemming op met GroeNoord over het key-dealerschap voor de producten van SVgroup in Noord-Nederland. “Waar wij op zoek waren naar een structurele goede dekking van de Nederlandse markt met de juiste dealers en partijen die onze producten wilden vermarkten op de manier die wij graag zien, kwam in de gesprekken met GroeNoord duidelijk naar voren dat zij bezig waren met het versterken van hun productgamma met A-merken. En het mooie is dat wij twee hele sterke A-merken hebben. We hanteren het merk Schuitemaker voor het voerderwinningsegment en het merk Veenhuis voor het mest- en mestaanwendingsegment”. De thuismarkt is voor SVgroup zeer belangrijk, zegt Gerrit: “Omdat hier onze historische lijnen liggen. SVgroup is nu het gecombineerde bedrijf dat we voor ogen hadden. Een bedrijf dat wereldwijd producten vermarkt, met een focus op de Europese markt en een thuismarkt in Nederland. Een kwart van onze omzet komt uit Nederland en driekwart uit het buitenland, waarvan het grootste gedeelte Europa is. Buiten Europa ligt ons exportvolume vooral in Nieuw-Zeeland, Australië en Amerika”.

‘We willen niet meedoen, we willen sturen’

Roadmap

“We hebben onze productontwikkelings- en marketingroadmap klaar voor de komende jaren. We gaan een hoop laten zien, waarmee we proberen in te spelen op de marktontwikkelingen. Dat betekent dat we continu bezig zijn onze producten te innoveren volgens de lijnen die we in de markt zien lopen. Een hele dynamische markt, maar ook een markt waar veel regelgeving is die heel bepalend is voor de toekomst. Duurzaamheid, milieu en circulariteit beginnen een steeds grotere rol te spelen en elementen ervan hebben we in onze roadmap opgenomen. Zoals de drang naar het verder verlagen van de CO₂-footprint van onze machines en in het kader van de totaaloplossing voor de loonwerkers. We denken dat onze machines een platform zijn voor het verzamelen van data en daarmee de mogelijkheid om intelligentie te creëren. Daar is veel mogelijk, als ik kijk naar smart-farming en wat we al met gps-systemen doen. We hebben die slimme machines al en nu moeten we ze nog slimmer maken. Maar ook modellen als ‘pay for use’, wat voor rol kunnen we daarin spelen? Dit is de richting die de markt opgaat. Daar willen we niet in meedoen, daar willen we in kunnen sturen”.

Merkbelofte

“Ontwikkelen en innoveren, ook dat doen we samen met onze dealers, zoals GroeNoord. Je hebt dit soort partijen - van een bepaalde grote en marktdekking - nodig, die de bereidheid hebben om kennis en tijd te investeren en te begrijpen welke productoplossingen er zijn om tot bedrijfsoplossingen te komen. Tegelijkertijd willen we beter worden in datgene wat we al heel goed kunnen én dat kenbaar maken. We hebben fantastische machines met een lange levensduur en een hoge kwaliteit en we staan erom bekend dat ze gemakkelijk in gebruik zijn. Daardoor hebben we nog meer mogelijkheden om met duurzame oplossingen te komen, waardoor klanten op een juiste manier duurzaam kunnen investeren in hun machines. Daarmee komen we onze merkbeloftes na en dat zijn we aan onze klanten verplicht”.

Gerrit kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Over al deze dingen kunnen we ook nadenken op het moment dat we een partij zijn die met vertrouwen naar de toekomst kijkt, wetende dat je je daarin flexibel moet kunnen opstellen. Al die kenmerken zijn er. We groeien hard, niet alleen op de thuismarkt, ook internationaal. En we hebben ook de ruimte om te groeien. Daardoor krijgen we de mogelijkheden om te investeren en nieuwe producten te brengen. Dan is het als marktpartij belangrijk om samen met je dealer, bijvoorbeeld GroeNoord, op te trekken en daarover in gesprek te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat je de partijen om je heen krijgt die bij jouw bedrijf horen.”

 

Ander nieuws

Maart 2024

19 maart 2024

John Deere introduceert nieuwe 5M-tractor

11 maart 2024

John Deere in 2023 best verkopende trekkermerk in Nederland

5 maart 2024

22 en 23 maart vieren wij de uitbreiding van GroeNoord Oldehove

Februari 2024

29 februari 2024

9RX-tractor naar een nieuwe dimensie met drie compleet nieuwe modellen

29 februari 2024

John Deere introduceert de nieuwe S7-maaidorsers

Alle nieuwsberichten